دانستنیها

سئوال های متداول در باره بیماری های چشم

در صورت نیاز : لطفا تصویری از نسخه را داخل واتسآپ، تلگرام، سروش و یا ایتا ارسال نمایید .

توضیحات لازم همراه با قیمت داده میشود

۰۹۱۹۱۱۴۱۴۳۴ جلالی

( جهان لنز متخصص در تهیه و ساخت انواع عینک طبی دو دید و تک دید)

سئولات متداول در خصوص بیماری های چشم

بیماری چشم

آیا استفاده از لنز های تماسی می توانند از پیشرفت نزدیک بینی جلوگیری کنند ؟

خیر … علرغم تصور بعضی از مردم استفاده از لنز تماسی باعث بهبود نخواهد شد..

– آیا میتوان از پیر چشمی جلوگیری کرد ؟

هیچ دارو یا ویتامین و یا ورزشی نمی تواند مانع ایجاد پیر چشمی شود .

 پیر چشمی چه زمانی رخ میدهد ؟

معمولا افراد در حدود چهل سالگی به بالا متوجه می شوند که هنگام خواندن متن دچار مشکل می شوند که برای واضح تر دیدن می بایست علاوه بر درمان از عینک طبی نیز استفاده شود .

– عینک طبی دو کانونه و سه کانونه چیست ؟

عینک طبی دو کانونی دید دور و نزدیک را اصلاح میکند و عینک طبی سه کانونی دید دور متوسط و نزدیک را اصلاح می کند .

آیا قطره درمان پیر چشمی ، واقعی است یا کلاه برداری

بیش از یک سال است که قطره های مخصوص درمان پیرچشمی یا روش های مختلف در برخی از نقاط دنیا تبلیغ و به فروش می رسد و برای بسیاری از افراد پیر چشم این سوال بوجود آمده است که آیا این قطره واقعا پیرچشمی را درمان می کند یا کلاه برداری است؟

اواخر سال ۲۰۲۱ یک قطره چشمی با نام تجاری Vuity برای درمان پیر چشمی معرفی شد و حتی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز آنرا تایید کرد. پس از آن این دارو به شدت تبلیغ و به عنوان یک راه حل نوآورانه برای درمان پیرچشمی با قیمت حدود ۸۰ دلار ارائه شد.سوال این جاست که ایا واقعا آن قطره می تواند پیرچشمی را درمان کند/

پاسخ ساده و کوتاه با این سوال این است که این قطره می تواند برای حدود ۶ ساعت ، دید نزدیک را برای فردی که میزان پیرچشمی معمولی دارد را بهبود دهد اما به هیچ عنوان تاثیر دائمی برای درمان پیرچشمی نخواهد داشت.

توضیح بیشتر این که این قطره در واقع ترکیب جدیدی نیست و از سال حدود ۱۹۸۰ بعنوان داروی چشمی برای درمان برخی بیماریهای التهابی چشم استفاده می شده است و داروی فعلی با نام تجاری Vuity  صرفا از خاصیت تنگ کنندگی مردمک این دارو برای بهبود بینایی در افراد پیرچشم استفاده می کند که البته اثر آن بعد از حدود ۶ ساعت کم کم از بین می رود.

عوارض استفاده از این قطره

طبیعتا استفاده از این دارو مانند اکثر داروها می تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض جانبی یافت شده، سردرد و قرمزی چشم بوده و موارد کمتر شایع شامل تغییر دید ، تاری دید ، سوزش چشم ، چشم درد و اشک ریزش است . این قطره در بیماران مبتلا به یوویت ( التهاب چشم ) نباید استفاده شود.

بر اساس گزارش ها ، این قطره ها برای استفاده در هنگام رانندگی در شب یا کار در شرایط کم نور طراحی نشده است.

ایا قطره Vuity  می تواند جایگزین مناسبی برای عینک باشد؟

این قطره در حال حاضر حداقل ۸۰ دلار قیمت دارد و کیفیت بینایی ایجاد شده برای دید نزدیک افراد از عینک های مطالعه کمتر است. بنابراین به نظر مقرون به صرفه نیست . علاوه بر این ، ممکن است در برخی افراد عوارضی مانند قرمزی چشم و سردرد ایجاد کند و یا افت دید دور را به همراه داشته باشد.

بنابراین استفاده خودسرانه و بی رویه از این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

– آیا افراد مسنی که دید نزدیک آنها بهتر شده است دچار کاتاراک ( آب مروارید ) شده اند

بله . افراد مسنی که برای مطالعه از عینک طبی استفاده می کنند بعضی اوقات متوجه می شوند که قادرند بدون عینک نیز به راحتی مطالعه کنند و تصور میکنند که بینایی آنها بهتر شده است . اما در واقع این اتفاق نشانه اولیه کاتاراک یا آب مروارید است .

– دلایل تنبلی چشم

شایع ترین آن انحراف چشم یا استرابیسم ( لوچی چشم ) دلیل بعدی , دور بینی یا نزدیک بینی و یا آستیکماتیسممشکل تنبلی چشم میتواند به دوران بارداری مادر و کودکانی که به صورت نارس و یا با تاخیر متولد میشوند نیز مربوط باشد.

– تنبلی چشم چگونه درمان می شود ؟

برای اصلاح تنبلی چشم کودک باید از چشم ضعیف تر خود استفاده کند .که این حالت با قرار دادن پوششی بر روی چشم قوی تر به مدت چند هفته یا چند ماه قابل انجام است . حتی وقتی که تنبلی اصلاح شد ممکن است به منظور جلوگیری از برگشت آن . استفاده از پوشش بر روی چشم سالم برای مدت ها ضروری باشد . همینطور تجویز عینک … استفاده از قطره آتروپین و یا جراحی , جزو درمان تنبلی چشم میباشد که بایستی با تجویز پزشک انجام گیرد

– آیا ویتامین A فقط در هویج وجود دارد ؟

هویج منبع غنی از ویتامین A است که برای بینایی ضروری می باشد . اما بسیاری از مواد غذایی دیگر هم این ویتامین را دارند . یک رژیم غذایی خوب و مناسب بدون هویج نیز می تواند نیاز بدن را به ویتامین A تامین نماید .

– لوچی ( استرابیسم ) یا انحراف چشم

یکی دیگر از بیماریهای چشم تنبلی چشم اغلب به دنبال استرابیسم اتفاق می افتد . در استرابیسم یا انحراف چشم ها … کودک برای فرار از دوبینی . از چشم سالم تر خود استفاده می کند و در نتیجه چشم منحرف تکامل و اصلاح نمی یابد .

آیا عدسی طبی فتوکرومیک برای کودکان مضر است ؟

یکی از سئولات کمتر پرداخته شده و محل بحث در زمینه عینک کودکان این است که  آیا تجویز و ساخت عدسی های طبی فتوکرومیک برای کودکان توصیه می شود یا خیر ؟ در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر به این سوال پاسخ دهیم.

پرتوهای ماوراء بنفش و نور آبی قسمتی از نور خورشید هستند ، اگر چه این پرتوها جزئی جدایی ناپذیر از نور طبیعی روز می باشد ، اما قطعا قرار گرفتن در معرض آنها در بلند مدت می تواند باعث آسیب هایی به بافت حساس و ظریف شبکیه شود.

طبق تحقیقات انجام شده ، حدود ۸۰ درصد از مواجهه افراد با نور خورشید تا ۱۸ سالگی اتفاق می افتد. بنابراین دوران کودکی از حساسیت بسیار بیشتری در این زمینه برخوردار است و برای به حداقل رساندن این اثرات بهتر است از آپشن های محافظتی مناسب استفاده شود.

استفاده از عینک های آفتابی استاندارد در محیط باز می تواند به عنوان یک راه حل عالی مطرح شود. اما این گزینه برای کودکانی که نیاز به استفاده از عینک طبی به صورت مداوم دارند ممکن است چالشی باشد.

یکی از بهترین آپشنها برای کودکان استفاده از عدسی های فتوکرومیک می باشد. عدسی های فتوکرومیک در طی سالهای اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ایی داشته و محدودیت ها و نقایص نسل های قبل را ندارد.  

 

ورود به قسمت های سایت

قیمت انواع عدسی های طبی دودید و تک دید

فریم عینک مناسب برای عدسی های دودید و تدریجی

تفاوت بین عدسی بلوکنترل و بلوکات

انواع عدسی های دودید و تدریجی

میزان فشردگی لنز طبی عینک

جنس و متریال عدسی های طبی

خاصیت انواع عدسی طبی 

ضخامت عدسی های طبی

عدسی بلوکات و بلوکنترل

انواع عینک طبی آفتابی

بیماری های چشم

عدسی پلاریزه

لینک خارجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید