انواع عدسی های طبی

عدسی دید در شب ( Night Vision )

لنزعینک دید در شب

ارتباط با ما

عدسی دید در شب یا ( نایت ویژن ) چیست؟

عدسی دید در شب، (Night Vision ) نوعی عدسی به رنگ زرد می باشد که برای استفاده در شب و جاهایی که نور کافی وجود ندارد مناسب است.طول موج رنگ زرد به گونه ایی است که باعث جذب نور بیشتر شده و کیفیت دید را افزایش می دهد.

عملکرد عدسی طبی دید در شب مانند چراغ مه شکن اتومبیل می باشد، چراغ هایی که دارای رنگ آبی هستند… طول موج رنگ آبی باعث می شود که شما در شرایط مه آلود دید بهتری داشته باشید. وگرنه خود عدسی طبی و یا چراغ ماشین هیچ عملکرد مکانیکی و یا الکترونیکی ندارد..کاری که صورت می گیرد آنست که از خواص طول موج های مختلف استفاده می گردد.

به این نکته توجه نمایید، از آنجاییکه رنگ زرد این عدسی باعث جذب نور بیشتر می شود ، استفاده از آن در روز و زیر نور خورشید اصلا مناسب نیست ، چرا که باعث میشود شدت نور آفتاب چشم شما را اذیت کند. برای سلامت چشم بایستی از عینک آفتابی استفاده نمایید.

عدسی دید در شب با خاصیت فتوکرومیک ( فتو نایت ویزن )

نوعی عدسی زرد رنگ که خاصیت فتوکرومیک نیز دارد. این عدسی در حالت عادی زرد رنگ میباشد و زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید عدسی شما تیره می شود. در واقع ترکیبی از رنگ زرد و دودی .. که یشتر به قهوه ایی می خورد.

با عدسی های فتو نایت ویژن ( دید در شب ) میتوانید هم در شب و هم در روز و زیر آفتاب از آن استفاده نمایید.همانطور که در عکس زیر ملاحظه می کنید، رنگ عدسی در قسمت چپ ، رنگ اصلی عدسی می باشد و قسمت راست، در معرض نور خورشید قرار گرفته است.

عدسی دید در شب

نایت ویژن

بازتاب خیره کننده نور ماشین هنگام رانندگی 

بیشترین شکایتی که افراد هنگام رانندگی در شب دارند، بازتاب و تابش خیره کننده نور چراغ اتومبیل های روبرو است.تابش نور چراغ یا نور آفتاب در شیشه ی جلوی خودرو علاوه بر آنکه آزاردهنده است بسیار خطرناک نیز می باشد.

یکی از دلایل اصلی بازتاب و تابش خیره کننده ی نور به چشم راننده ، وجود گرد و غبار و یا وجود مه در روبرو است.که باعث انعکاس منبع نور می گردد. این پدیده در علم فیزیک پراکندگی گفته می شود. نور ، صدا و ذرات متحرک در صورت برخورد با ذرات یک ماده تغییر مسیر پیدا می کنند و بازتاب رخ می دهد.

راه حل ساده

یکی از کارهای ساده ایی که بدون هیچ هزینه ایی لازم است انجام بدهید تمیز کردن شیشه است.از یک شیشه شوی و دستمال میکروفیبر برای این کار استفاده کنید.علاوه بر شیشه ی اتومبیل ( قسمت بیرونی و داخل ) آیینه ها را نیز تمیز نمایید.

حتی اگر از عینک طبی یا عینک آفتابی استفاده می کنید ، حتما شیشه های آنرا بدقت تمیز کنید که هیچ گردوغباری برروی آن باقی نماند.خط و خش برروی شیشه ها نیز باعث انعکاس بیشتر نور می گردد.

هنگام رانندگی در شب ، چه نوع عدسی مناسب است ؟

وقتی داخل گوگل جستجو کنیم  بهترین عینک برای شب ، اولین چیزی که نشان داده می شود همان عدسی های نایت ویژن یا دید در شب است که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم. اما باید به این نکته توجه نماییم که هدف از تهیه ی عینک برای شب ها ، برطرف کردن کدام مشکل است .

اگر مشکل ما ، دید ناکافی در هنگام شب و  زمانی که نور کافی وجود ندارد  باشد ، عدسی های زرد رنگ که بعنوان عدسی دید در شب معرفی می گردد، برای ما مناسب است. ولی اگر مشکل ما در شب ها ، موقع رانندگی بخاطر شدت نور ماشین ها است باید عرض کنم عدسی های زرد رنگ ( دید در شب ) کمکی به ما نمیکند. ما باید مدلی از عدسی های طبی را داشته باشیم که بتواند خیره گی بازتاب نور را کاهش بدهد.

بهترین نوع عدسی برای این منظور عدسی پلاریزه زرد است..همانطور که میداتید عدسی پلاریزه نوعی عدسی ظبی آفتابی بوده که برای جلوگیری از شدت نور آفتاب بسیار مناسب است..پلاریزه در سه رنگ دودی ، قهوه ایی و سبز بصورت نمره دار برای استفاده در روز وجود دارد.ولی برای شب باید از پلاریزه زرد استفاده شود. ولی متاسفانه این عدسی بصورت نمره دار وجود ندارد. یکی از روش ها برای استفاده از پلاریزه زرد رنگ ، تهیه ی آن بصورت کاور  است..که بوسیله ی گیره برروی عینک سوار می شود.

عدسی دیگه ایی که برای رانندگی بصورت نمره دار وجود دارد ، عدسی هایی است که توسط شرکت های مختلف برای این منظور معرفی می شود.مثلا زایس آلمان نوعی عدسی دارد بنام درایو سیف . این عدسی سفید بوده و دارای لایه های تخصصی برای کنترل نور های مزاحم می باشد. این عدسی هم برای روز و هم برای شب مناسب است.

مارک دیگه ایی که برای رانندگی ، عدسی مخصوصی دارد مارک اسمارک ویژن کره است. نوعی عدسی سفید با مقدار یووی ۴۲۰ نانو که برای جلوگیری از شدت نور توصیه میشود.

رعایت چند توصیه هنگام رانندگی در شب

برای کاهش تابش خیره کننده و ایمن ماندن در جاده ها هنگام شب نکات زیر را امتحان کنید :

♦♦ وقتی ماشین نزدیک می شود ، به خصوص اگر نور بالا روشن باشد از نگاه مستقیم به چراغ ها خودداری کنید. در عوض نگاه خود را به سمت راست ببرید و چشمان خود را روی خط سفید جاده نگه دارید.این کار علاوه بر کاهش شدت خیره کنندگی ، باعث میشود که بتوانید خودروی مقابل را با دید محیطی خود ببینید.

♦♦ آیینه عقب خود را تنظیم کنید.آیینه را بوسیله ی اهرم روی آن به تنظیمات شب تغییر بدهید. همچنان می توانید چراغ های ماشین ها را پشت سرتان ببینید ، آنها بسیار کم نور تر خواهند بود.

♦♦ داخل خودرو از چراغ استفاده نکنید، زیرا بطور موقت می تواند دید شما را مختل کند.

♦♦ در طول روز سعی کنید از عینک آفتابی استفاده نمایید و در هنگام شب از عینک های مخصوص که دارای لایه های طبی از جمله آنتی رفلکس و بلوکاور می باشند استفاده نمایید.قطعا کمک زیادی به شما می کند. اگر از عینک طبی استفاده می کنید حتما حتما عدسی های آنرا از نظر خط و خش بررسی نمایید.که باعث بدتر شدن تابش خیره کننده نور می شود.

♦♦ چراغ های جلو را تمیز کنید. چراغ های کثیف می توانند تا ۹۰ درصد نور را مسدود کنند و دید شما را تا حد زیادی کاهش دهند.

♦♦ استراحت کنید. اگر یک سفر طولانی شبانه در پیش رو دارید ، استراحت های مکرر داشته باشید تا به چشمان خود استراحت داده باشید.

♦♦ قبل از رانندگی در شب از تمیز بودن شیشه جلو ، آیینه ها مطمئن شوید. لکه ها نه تنها دید شما را محدود می کنند بلکه نور را شکسته و تابش خیره کنندگی را بدتر می کنند. 

 

قبل از خرید عینک طبی , در خصوص عدسی و لنز عینک , اطلاعات لازم را بدست بیآورید.در نظر داشته باشید , مارک و برند عدسی  اولویت دوم انتخاب است , اولویت اول ما میبایست با توجه به مقدار ضعیفی چشم , مقدار آستیکمات , میزان فشردگی مورد نیاز , محدوده ی دید ( دور یا نزدیک ) دودید یا تک دید و یا تدریجی , نیاز مصرف کنندهابعاد فریم عینک و پارامترهای دیگری باید انتخاب شود.

در نظر داشته باشید که برای انتخاب بهترین لنز عینک طبی , حتما حتما باید نمره های هر دو چشم را طبق نسخه ی پزشک یا اپتومتریست بررسی نمود . سپس با توجه به مقدار ضعیفی و آستیکمات چشم , نوع فریم عینک , محدوده ی دید ( دور یا نزدیک ) همینطور دودید یا تک دید و یا تدریجی بودن , بهترین لنز عینک طبی را انتخاب کرد.به همین دلیل فروش لنز طبی عینک مانند فریم یا قاب عینک , کار یک فروشنده ی ساده نیست..حتی انتخاب فریم نیز , میبایست با توجه با پارامترهای بالا صورت بگیرد.

 

برای مشاوره در خصوص انتخاب بهترین لنز طبی , لطفا تصویری از نسخه را داخل واتسآپ , تلگرام , سروش  , و یا ایتا  ارسال نمایید..توضیحات لازم همراه با قیمت داده میشود… 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید