دانستنیها

ساختمان چشم و چگونگی ایجاد تصویر

تصاویر

 

ارتباط با ما

چگونگی ایجاد تصویر درون چشم

 

نحوه ی تشکیل تصویر در درون چشم به چه شکل است

کار اصلی چشم آن است که نورهایی را که از خارج دریافت می کند ، طوری روی پرده شبکیه متمرکز کند که تصویر دقیقی از شی ء مورد نظر روی پرده شبکیه ایجاد شود.

چگونگی ایجاد تصویر درون چشم

ساختمان چشم شبیه به یک کره می باشد. بعد از دریافت نورهای اطراف بر روی شبکیه ، این تصاویر را بصورت پیام های عصبی به مغز ارسال می کند. و سپس این تصاویر در مغز تفسیر می شوند. منتها برای داشتن یک تصویر واضح ، نور باید در حین عبور از لایه های اپتیکال چشم بگونه ایی دچار شکست بشود که وقتی به شبکیه می رسد متمرکز و کانونی شده باشد.بنابر این باید ببینیم لایه های اپتیکال یا نوری چشم که نور از آنها عبور می کند چه لایه هایی هستند.

لایه های اپتیکی یا نوری چشم

اولین لایه ی اپتیکی چشم اشک چشم می باشد، که اکسیژن هوا را در خودش حل می کند و به سطح قرنیه که رگ خونی ندارد ، اکسیژن رسانی می کند و اختلال در عملکرد این لایه باعث خشکی و سوزش چشم می گردد.

لایه بعدی که مهمترین بخش اپتیکی چشم هم محسوب می شود سطح قدامی  قرنیه  ( Cornea ) است که شکل تقریبا کروی دارد و حدود دو سوم قدرت شکست چشم را تامین می کند.

بعد از سطح قدامی قرنیه ، ماده ی قرنیه و بعد از آن سطح خلفی قرنیه را داریم و کل قرنیه به شکل یک عدسی مقعر می باشد.یعنی ضخامت قرنیه در مرکز کمتر از بخش های کناری است. منتها به علت اختلاف ضریب شکست بالایی که بین هوا و قرنیه داریم ، عملکرد قرنیه مثل یک عدسی محدب می باشد. به همین دلیل نور در هنگام عبور از سطح قدامی قرنیه بیشترین همگرایی خودش را در این مسیر تجربه می کند.

نور بعد از عبور از قرنیه ، وارد زلالیه ( Atueous ) می شود. زلالیه از جنس سرم است و تحت تاثیر غلظت مواد موجود در خون قرار دارد. بعد از زلالیه ، نور در مرحله ی بعد از مردمک ( Pupil ) چشم عبور میکند و وارد عدسی چشم می شود . مردمک چشم در واقع تنظیم کننده ی شدت نور ورودی به چشم می باشد. 

و در اطراف چشم عنبیه چشم را داریم . نور بعد از عبور از مردمک وارد عدسی چشم می شود که از مهمترین بخش های اپتیکی چشم می باشد. عدسی چشم از چندین لایه هم مرکز تشکیل شده است.و ضریب شکست بخش مرکزی عدسی از بخش های کناری بیشتر می باشد.

به همین دلیل مثلا وقتی به یک جسم در فاصله ی دور نگاه می کنیم ، چشم شما در حالت طبیعی قرار دارد و یک تصویر واضح از جسم برروی شبکیه تشکیل می شود.منتهی اگر بخواهید در همان وضعیت به یک جسمی که در فاصله ۳۰ سانتی متری قرار دارد نگاه کنید ، تحدب عدسی چشم افزایش پیدا می کند تا به این ترتیب تصویر را مجددا برروی شبکیه ی چشم شما قرار بدهد.

در واقع برای اینکه چشم بتواند اجسامی که در فواصل مختلف قرار دارند را بصورت واضح ببینید ، تحدب عدسی چشم تغییر می کند .. که به این تغییرات تحدب عدسی چشم تطابق یا (Accommodattion) گفته می شود. میزان تطابق چشم در بچه ها بدلیل نرم بودن عدسی چشم شان بالا می باشد و به حدود ۱۴ دیوپتر می رسد.

منتهی با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی کپسول عدسی کاهش پیدا کرده و در نتیجه میزان تطابق چشم هم کم می شود و اگر این میزان کاهش در حدی باشد که چشم تطابق طبیعی را نتواند انجام بدهد، گفته می شود ، شخص دچار پیر چشمی شده است .. (Presbyopia) 

نهایتا نور بعد از عبور از عدسی وارد بافتی شفاف و ژله ایی به نام زجاجیه ( Vitreous )  می شود. و بعد از آن به شبکیه ( Retina ) که لایه ایی از سلول های حساس به نور است برخورد می کند. سلولهای حساس به نوری که در شبکیه ی چشم انسان وجود دارند یا از نوع سلولهای مخروطی هستند و یا از نوع سلولهای استوانه ایی ، که سلولهای مخروطی در شدت های نور بالا تحریک می شوند و به مغز توانایی دیدن رنگ ها و جزییات ظریف اشیاء را می دهند. 

در حالیکه سلولهای استوانه ایی در شدت های نور کم هم فعالند و به مغز توانایی دیدن در تاریکی را می دهند . در صورتی که به سلولهای استوانه ایی آسیبب برسد، شخص دچار شب کوری ( ny Ctalopia ) می شود. بر خلاف سلولهای مخروطی که بیشترین تراکم آنها در گودی مرکزی چشم یا همان ( Fovea ) می باشد.

سلولهای استوانه ایی در بخش های پیرامونی شبکیه بیشترین تراکم و در لکه ی زرد یا همان Macula کمترین تراکم را دارند. لکه ی زرد یا همان ماکولا آن بخشی از شبکیه است که ببشنرین حساسیت به نور را دارد.و  Fovea در درون ماکولا قرار می گیرد. 

در واقع به دلیل همین حساسیت بالای لکه ی زرد می باشد که در هنگام انجام کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی ، پرتوهای نورانی برروی لکه زرد متمرکز می شوند.

برروی شبکیه یک محلی داریم که اعصاب بینایی و مویرگ های خونی از این محل به چشم وارد و از چشم خارج می شوند.که به این ناحیه از شبکیه که در آن هیچگونه سلول حساس به نوری نداریم، لکه ی کور ( Blind Spot ) گفته می شود.و اگر بخشی از تصویر برروی این نقطه از شبکیه تشکیل ببشود، هیچ پیام عصبی به مغز فرستاده نمی شود و فرد نمی تواند آن بخش از تصویر را ببیند.

لطفا رعایت شود

قبل از خرید عینک طبی , در خصوص عدسی و لنز عینک , اطلاعات لازم را بدست بیآورید.در نظر داشته باشید , مارک و برند عدسی  اولویت دوم انتخاب است , اولویت اول ما میبایست با توجه به مقدار ضعیفی چشم , مقدار آستیکمات , میزان فشردگی مورد نیاز , محدوده ی دید ( دور یا نزدیک ) دودید یا تک دید و یا تدریجی , نیاز مصرف کنندهابعاد فریم عینک و پارامترهای دیگری باید انتخاب شود.

در نظر داشته باشید که برای انتخاب بهترین لنز عینک طبی , حتما حتما باید نمره های هر دو چشم را طبق نسخه ی پزشک یا اپتومتریست بررسی نمود . سپس با توجه مقدار ضعیفی و آستیکمات چشم , نوع فریم عینک , محدوده ی دید ( دور یا نزدیک ) همینطور دودید یا تک دید و یا تدریجی بودن , بهترین لنز عینک طبی را انتخاب کرد.به همین دلیل فروش لنز طبی عینک مانند فریم یا قاب عینک , کار یک فروشنده ی ساده نیست..حتی انتخاب فریم نیز , میبایست با توجه با پارامترهای بالا صورت بگیرد.

ورود به قسمت های سایت

قیمت انواع عدسی های طبی دودید و تک دید

فریم عینک مناسب برای عدسی های دودید و تدریجی

تفاوت بین عدسی بلوکنترل و بلوکات

انواع عدسی های دودید و تدریجی

میزان فشردگی لنز طبی عینک

جنس و متریال عدسی های طبی

خاصیت انواع عدسی طبی 

ضخامت عدسی های طبی

عدسی بلوکات و بلوکنترل

انواع عینک طبی آفتابی

بیماری های چشم

عدسی پلاریزه

لینک خارجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید