عینک طبی دودید

عینک تدریجی برای چه کسانی مناسب نیست؟

عینک تدریجی و نکات مهم

عینک تدریجی برای چه کسانی مناسب نیست

 

موارد مهم در خرید عدسی طبی تدریجی

قبل از خرید عدسی تدریجی لازم است تا موارد زیر هم توسط خود بیمار و هم توسط کارشناس فروش بررسی بشود تا بتوان بهترین نوع از عدسی را برای مصرف کننده پیشنهاد و ساخته شود.در مسیر مشاوره این امکان وجود دارد که عدسی تدریجی مناسب بیمار نباشد.

یکی از فاکتور های لازم برای ساخت عدسی تدریجی , سلامت روحی , روانی و فیزیکی مصرف کننده است.( Case Report ).حتما در خصوص سوابق و تجربیات خود با مشاور صحبت نمایید.  

به یاد داشته باشید با توجه به محدودیت هایی که عدسی تدریجی نسبت به عدسی های معمولی تک دید دارد , و برای آنکه به این عدسی عادت کنید و چشم ها خود را با آن تطابق بدهند نیازمند زمانی بین یک هفته تا سه هفته میباشد اگر خودتان فکر میکنید که عصبی , عجول منفی گرا و یا بسیار کمال گرا هستید,عینک تدریجی نمیتواند برای شما مناسب باشد.

با توجه به مدل استفاده از عینک تدریجی که نیازمند حرکت سر و گردن است , توصیه میکنم کسانی که در سنین بسیار بالا هستند و همینطور  افرادی که دچار بیماری های عضلانی, مفصلی, و یا حرکتی مثل آرتروز گردن میباشند از عینک تدریجی استفاده نکنند.

اگر جزو افرادی هستید که سالهای زیادی از دو تا عینک و یا یک عینک دوکانونه (Bifocal) استفاده میکیند در نظر داشته باشید که تغییر عادت برایتان سخت خواهد بود. حتما بایستی در این خصوص آموزش های لازم توسط مشاور داده شود.

حتما حتما موقع تعیین نمره به چشم پزشک یا اپتومتریست بگویید که میخواهید عینک تدریجی و یا دودید تهیه نمایید تا نسخه بر آن اساس  تجویز شود.در بعضی اوقات دیده شده , نمره های چشم بصورت مجزا برای دید دور و دید نزدیک تجویز میشود با فرض اینکه بیمار میخواهد دو تا عینک جداگانه تهیه نماید.با این مدل نسخه ها نمیتوان عدسی تدریجی یا دودید سفارش داد.

عدسی طبی تدریجی برای کسانی که نمره ی آستیکمات بالایی دارند و یا اختلاف نمره ی دید دور با دید نزدیک آنها بیشتر از ۲.۵۰ نمره باشد , ممکن است مشکلاتی برایشان بوجود آورد.مگر آنکه عدسی تدریجی خود را از تیپ های پیشرفته با تکنولوزی بالا سفارش بدهند.

گاهی اوقات دیده شده که نمره های نسخه ی جدید نسبت به نمره های نسخه ی قبلی اختلاف بسیار زیادی دارد.که ممکن است غیر عادی باشد.در این جور مواقع حتما با اپتومتریست یا چشم پزشک خود مشورت نمایید.تغییر زیاد نمره ممکن است ایجاد عدم تطابق نماید و مشکلاتی را در کیفیت دید بوجود آورد.

قبل از خرید عینک طبی تدریجی و قطعی شدن سفارش , کارشناس فروش موظف است تا در خصوص محدوده های عدسی ( دید دور نزدیک و میانی ) توضیحات کاملی را به مراجعه کننده بدهد.بطور کلی لازم است که معایب و مزایای استفاده از عینک تدریجی بطور کامل توضیح داده شود.

عدسی های تدریجی در هر مارک و تیپی که باشند و حتی با آخرین تکنولوژی روز دنیا هم ساخته شده باشند دارای محدودیت های است که میبایست برای مصرف کننده توضیح داده شود.اعوجاج نمره در اطراف عدسی و نواحی کناری آن از مهم ترین محدویت های میباشد.

همانطور که در نوشته های قبل به آن اشاره کردم تولید عدسی های تدریجی با روش های مختلفی انجام میگردد.پس لازم است در خصوص مدل های مختلف چه از لحاظ نوع طراحی و یا انواع کریدور ها ( وسعت محدوده ی دید ) توضیحات لازم داده شود.

کسانی که قبلا تجربه ی اسنفاده از عینک تدریجی را داشته اند به خوبی میدانند که این عینک با چیزی که قبلا داشته اند ( عینک معمولی تک دید )کاملا متفاوت است. اینکه همان ابتدا عینک را روی صورت بگذاریم و توقع داشته باشیم مانند عینک قبلی مان دید خوبی را به ما بدهد, قطعا خواسته ی درستی نیست. رسیدن به دید راحت نیازمند صبوری و زمان است.

مصرف کننده بایستی اشتیاق لازم را برای استفاده از عینک تدریجی داشته باشد تا براحتی بتواند این دوره ی تطابق و آموختن روش استفاده از آن را سپری نماید.بطور کلی در دستورالعمل استفاده از عینک تدریجی آمده است که :عینک تدریجی برای کسانی توصیه میشود که بواسطه ی نیاز شغلی که دارند همزمان از  هر سه محدوده ی دید استفاده میکنند.

بعنوان مثال : شخصی را در نظر بگیرید که در محل کارش پشت میز نشسته است. او همیشه با ارباب رجوع سروکار دارد.(دید دور)از طرفی با کامپیوتر نیز کار میکند.(دید میانی)و هر از گاهی سری به گوشی همراه خود میزند. و یا چیزی مینویسد و یا چیزی را میخواند.(دید نزدیک).اگر عدسی تدریجی وجود نداشت , این شخص باید حداقل از دو عینک استفاده میکرد. حتی بعضی افراد برای کار با کامپیوتر و لپ تاپ نیز عینک جداگانه ایی دارند.

حتی توصیه میشود شخصی که زمان زیادی را فقط مطالعه میکند و یا زمان زیادی را با کامپیوتر کار میکند , بهتر آنست که عینک جداگانه ایی برای مطالعه و یا کار با کامپیوتر داشته باشد.بهر حال در انتخاب عدسی ازهر نوعی که باشد  دقت کرده و حتما با کارشناس مجرب مشورت نمایید.

تمرین های لازم برای استفاده از عینک تدریجی

کسانی که برای اولین بار میخواهند از عینک تدریجی استفاده نمایند باید در نظر داشته باشند که در قدم اول بایستی با چگونگی استفاده از این عینک آشنا بشوند.پس توصیه میشود به هیچ عنوان در ابتدا از این عینک در مواقع رانندگی استفاده ننمایید.

وقتی عینک خود را تحویل گرفتید و روی صورت گذاشتید این امکان بسیار وجود دارد که با آن راحت نباشید.به همین علت به هیچ عنوان ناراحت و دلسرد نشوید.. مدل طراحی این عینک با عدسی های تک دید ( معمولی ) کاملا فرق دارد.چیزی که قبلا داشتید فقط برای یک محدوده ی دید بوده است.یا برای دید دور و یا برای دید نزدیک.

بعنوان مثال اگر دید دور شما ۲.۵۰ نمره باشد.کل سطح عدسی عینک دور شما همین نمره را نشان میدهد.در حالی که در عدسی تدریجی.. نمره , بر روی سطح عدسی بصورت تدریجی در حال تغییر است.هر کجای سطح عدسی را زیر لنزومتر قرار بدهیم , نمره ی خاصی را نشان میدهد.

پس برای استفاده از این عینک دو تا اتفاق باید بیوفتد.اول : با محدوده های عدسی عینک خود آشنا بشوید.دوم:به مرور زمان چشم های شما خود را با این عدسی تطابق بدهند.

از کجا شروع کنیم

بعد از تحویل عینک , تشریف ببرید منزل و در زمانی که کاملا آسوده هستید و هیچ کار خاصی ندارید , چند دقیقه ایی را برای این تمرین در نظر بگیرید.

روی صندلی یا مبل جلوی تلویزیون بتشینید.عینک را روی صورت گذاشته و تماشا نمایید.تا آنجا که ممکن است روبروی تلویزیون باشید.حدود ۵ دقیقه فقط با قسمت دور تلویزیون نگاه کنید.بعد از این مدت عینک را بردارید کمی استراحت کنید و سپس همان کار را این بار به مدت ۱۰ دقیقه انجام بدهید.استفاده از محدوده ی دید دور را ۴ الی ۵ بار انجام بدهید و هر دفعه زمان آنرا طولانی تر کنید.

حالا نوبت به دید نزدیک است.به گوشی موبایل و یا کتاب نگاه کنید.سعی کنید مطلبی را بخوانید.فاصله ی گوشی تا چشم باید بین ۳۰ الی ۳۵ سانتیمتر باشد.سعی کنید بهترین فاصله را برای دید بهتر پیدا نمایید.برای شروع ۵ دقیقه مطالعه کنید.کمی استراحت و این بار ۱۰ دقیقه.سعی کنید ۴ الی ۵ بار این کار را انجام بدهید.

تمرین بعدی کار با کامپیوتر است.سعی کنید صفحه ی مانیتور حدود ۴۰ الی ۵۰ سانتیمتر با شما فاصله داشته باشد.حالا تمرکز خود را فقط در قسمت میانی عدسی عینک باشد.

سعی کنید سه الی چهار روز این تمرینات را داخل منزل انجام بدهید.سپس میتوانید بیرون از خانه هم استفاده کنید.در نظر داشته باشید برای دیدن اطراف , حتما باید سرتان را حرکت بدهید نه فقط چشم هایتان را.

ورود به قسمت های سایت

قیمت انواع عدسی های طبی دودید و تک دید

فریم عینک مناسب برای عدسی های دودید و تدریجی

تفاوت بین عدسی بلوکنترل و بلوکات

انواع عدسی های دودید و تدریجی

میزان فشردگی لنز طبی عینک

جنس و متریال عدسی های طبی

خاصیت انواع عدسی طبی 

ضخامت عدسی های طبی

عدسی بلوکات و بلوکنترل

انواع عینک طبی آفتابی

بیماری های چشم

عدسی پلاریزه

لینک خارجی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید