عینک طبی تک دید

ضرورت استفاده از عدسی بلوکات و بلوکنترل

تفاوت عدسی بلوکات با بلوکنترل

خرید عینک طببی

آیا استفاده از عینک طبی بلوکنترل و بلوکات ضروری است؟

برای پاسخ به این سوال اول ببینیم چه چیزی باعث شده که عدسی بلوکنترل و بلوکات وارد صنعت اپتیک بشود.

نور آبی و رابطه ی آن با چشم ما

بطور کلی نوری که ما درطی روز آنرا میبینیم بعنوان نور مریی ببین ۳۸۰ تا ۷۵۰ نانومتر بوده که رنگ های اصلی را تشکیل را میدهد.( قزمز – آبی – زرد و سبز ) و همچنین دارای هزاران رنگ در طیف های مختلف میباشد.و انسان بصورت طبیعی بخش زیادی از آنرا میتواند تشخیص بدهد.

هر رنگی  با طول موج های مختلف  دارای مقدار انرزی خاص خودش است. چیزی که برای چشم انسان مضر است بخشی از طول موج آبی بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ نانو متر که دارای پرتو های مضر و خطرناک بوده.که قوی ترین طول موج را دارد.این پرتوهای نور آبی به امواج اشعه فرابنفش بسیار نزدیک میباشند .به همین خاطر میبایست احتیاط های لازم را انجام داد.

عدسی بلوکات و بلوکنترل

نور آبی مضر و نور آبی مفید و نرمال

نور آبی بصورت نرمال و طبیعی برای بدن نه تنها مضرنیست بلکه ضرروری نیز میباشد.در نظر داشته باشیم که نور آبی شکلی از یووی بوده و در مقدار کم برای ما ضروری است.

نور آبی در مقدار بسیار زیاد از خورشید ساطع میشود که اگر در زمان طولانی در معرض آن قرار بگیریم میتواند باعث سرطان پوست و یا آفتاب سوختگی یشود.پس باید بطور متعادل از آن بهره مند شد.

اما نوری که از دستگاههای دیجیتال ساطع میشود مانند کامپیوتر و موبایل دارای انرژی بالایی بوده که وقتی وارد چشم میشود به سلول های شبکیه آسیب میرساند.و اولین عارضه باعث متوقف شدن ترشح ملاتونین میشود.ملاتونین هورمونی که باعث میشود در شب خواب راحتی داشته باشیم.

امروز با پیشرفت تکنولوزی و همه گیر شدن فضای مجازی  استفاده از کامپیوتر و گوشی همراه جزیی از فعالیت های روزمره ی ما شده است.و این چیزی نیست که ما آنرا انتخاب کرده باشیم.در اکثر ادارات دولتی و خصوصی استفاده از کامپیوتر جزو ضروریات است .حتی دانشجویان و دانش آموزان نیز در حد بسیار زیادی با آن سروکار دارند.

استفاده طولانی مدت از موبایل و کامپیوتر مخصوصا در شب..زمانی که نورهای اطراف خاموش بوده وفقط نور گوشی و کامپیوتر وارد چشم میشود عوارضی در پی خواهد داشت.چشم انسان به نور آبی حساسیت دارد وخیلی زود آسیب میبیند.

عوارض استفاده از موبایل و کامپیوتر (خستگی چشم دیجیتال یا سندرم بینایی مرتبط با کامپیوتر)

نوعی اختلال با فراگیر شدن استفاده از کامپیوتر و موبایل که در تمامی گروه های سنی مخصوصا دانشجویان – دانش آموزان – معلمان و تمامی کارمندانی که در طی شببانه روز با دستگاه های دیجیتال سروکار دارند دیده میشود.استفاده از عدسی بلوکنترل تا حد زیادی جلوی اشعه های مضر را گرفته و باعث کنترل پرتوهای نور آبی میشود. خستگی – عدم تمرکز – اختلال در خواب – سردرد همراه با قرمزی چشم – 

تفاوت بین عدسی طبی بلوکات و بلوکنترل

برای مقایسه بین عدسی طبی بلوکات و بلوکنترل عملکرد هر کدام را بطور جداگانه توضیح خواهم داد.

عدسی بلوکات چیست ؟

نوعی عدسی طبی که در فراینده تولید آن , مواد افزودنی به بافت آن اضافه شده تا بتواند از عبور نور آبی جلوگیری نماید.بازتاب نور آنتی رفلکس در عدسی های بلوکات معمولا بررنگ عدسی های معمولی میباشد.(رنگ  سبز ).آنچه که باعث میشود عدسی بلوکات در لیست عدسی های با کیفیت و دارای استاندارد بالا قرار نگیرد به دو دلیل میباشد.اول : موادی که در متریال عدسی های بلوکات اضافه میشود باعث زرد شدن رنگ اصلی خود عدسی میگردد و کیفیت اپتیکی عدسی را , مخصوصا میزان شفافیت آنرا کاهش میدهد.دوم: همین مواد افزودنی باعث میگردد که طیف های مختلف نور آبی تا ۹۵ الی ۹۷ درصد حذف و عبور داده نشود.در حالی که قرار نیست تمامی طول موج ها حذف گردد .همانطور که قبلا عرض کردم نور آبی دارای طول موج های مختلفی است که تنها بخشی از آنها برای چشم انسان مضر میباشد و طیف های دیگر لازم و ضروری است.

عدسی بلوکنترل  چیست ؟

نوعی عدسی طبی که بوسیله ی پوششی تخصصی که برروی عدسی زده میشود , بصورت مشخص و کنترل شده ایی بین ۱۰ الی ۱۵ درصد از پرتو های نور آبی را که جزو طول موج های پر انرزی و خطرناک محسوب میشوند را حذف میکند.بازتاب نور آنتی رفلکس در عدسی بلوکنترل بررنگ آبی بنفش بوده و بخاطر حذف طول موج های کوتاه , عدسی بسمت رنگ های گرم گرایش دارد که باعث میشود عدسی کمی زرد بشود.در صورتی که این پوشش از روی سطح عدسی پاک بشود عدسی کاملا سفید بوده و خواص اصلی خود را از دست میدهد. در عدسی بلوکنترل تمامی مشخصات اپتیکی از جمله میزان شفافیت کاملا حفظ میشود.

در نظر داشته باشید تولید عدسی بلوکنترل نیاز به تحقیقات تخصصی و صرف هزینه های زیادی است.لایه گذاری بر روی عدسی بلوکنترل میبایست با دقت فراوان برای فیلتر کردن و بازتاب طول موج خاصی از پرتو نور آبی صورت پذیرد.هوشمند بودن این لایه که نوعی کوتینگ محسوب میشود از ویژگی های اصلی آن است.

پس متوجه تفاوت بین عدسی طبی بلوکات و بلوکنترل شدیم.بطور یقین عدسی بلوکنترل چه از لحاظ عملکرد و چه از لحاظ مشخصات اپتیکی بمراتب از بلوکات بهتر است.در نظر داشته باشید که تمامی مارک های معتبر مثل زایس آلمان – هویا ژاپن – اسیلور فرانسه و سایر مارک های درجه یک اروپایی عدسی بلوکنترل دارند .این گروه از مارک ها بلوکات ندارند.و برعکس تمامی مارک های چینی و متفرقه عدسی بلوکات دارند و بدلیل تکنولوژی و هزینه ی بالا عدسی بلوکنترل در لیست محصولات خود ندارند.   

ورود به قسمت های سایت

قیمت انواع عدسی های طبی دودید و تک دید

فریم عینک مناسب برای عدسی های دودید و تدریجی

تفاوت بین عدسی بلوکنترل و بلوکات

انواع عدسی های دودید و تدریجی

میزان فشردگی لنز طبی عینک

انواع عینک طبی آفتابی

جنس و متریال عدسی های طبی

خاصیت انواع عدسی طبی 

ضخامت عدسی های طبی

بیماری های چشم

عدسی پلاریزه

لینک خارجی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید