دانستنیها

چرا ما مجبور میشویم تا از عینک طبی استفاده نماییم

امکان ارتباط از طریق سروش , ایتا و تلگرام میسر میباشد.

خرید عینک طبی

 بصورت خلاصه و کلی:

ضعیفی چشم :

وقتی نور وارد چشم ما میشود … میبایست بصورت متمرکز و دقیق در جلوی شبکیه و یا پشت شبکیه تابیده بشود ..در واقع مغز ما ذرات نور را به تصویری تبدیل میکند تا ما بتوانیم اجسام را بصورت واضح ببینیم .

اگر نور بصورت پراکنده در جلو و پشت شبکیه قرار بگیرد .. ما هیچ تصویر واضحی نخواهیم دید ..پرتوهای نور مستقیما روی سطح شبکیه متمرکز میشوند . از آنجاییکه شبکیه چشم منحنی است , تصویر باید منحنی باشد . سایر قسمتهای چشم , مانند مردمک و قرنیه مسئول انحنای تصویر هستند , اگر هر یک از قسمتهای چشم دارای بی نظمی باشند , دید شما تار میشود.

عدسی چشم … این وظیفه را بعهده دارد …

عدسی چشم … با توجه به فاصله ی اجسام … با انقباظ ماهیچه های خود … نور را به سمت جلو و یا عقب شبکیه هدایت و متمرکز میکنند …

حال ممکن است .. بعضی افراد بدلیل کهولت سن و یا وراثتماهیچه های عدسی چشم آنها … نتواند به درستی این وظیفه را انجام دهد .. در این مواقع است که … برای کمک به عدسی چشم … از عینک طبی استفاده میکنیم … و ما نیاز به عینک دور و یا نزدیک پیدا میکنیم .

آستیکمات چشم :

معمولا کسانی که چشم آنها دارای آستیکمات میباشد…اجسام دور را تارپرچین و درهم میبینند….قرنیه چشم در حالت عادی گرد و صاف است …مانند توپ فوتبال….. وقتی چشم آستیکمات دارد…قرنیه چشم به حالت بیضی درآمده است…مانند توپ فوتبال امریکایی….. وقتی قرنیه به حالت بیضی باشد...نمیتواند نور را به طور مساوی و یکسان به شبکیه برساند..برای همین شما اجسام را تار خواهید دید…(کلمه کلیدی : خرید عینک طبی )

 دلایل ایجاد آستیکمات:

رایج ترین علت وجود آستیکماتوراثت میباشد…درصد بالایی از مردم به دلیل سابقه ی وجود آستیکمات در خانواده و نسل های قبل … بصورت موروثی این مشکل را دارند.یکی دیگر از دلایل وجود استیکمات …تصادفات و ضربه های چشمی است…که باعث میشود ..قرنیه از حالت گرد و کروی خارج شود..

عملکرد لنز طبی عینک

لنز یا عدسی طبی عینک که میتواند از جنس پلاستیک یا شیشه باشد , پرتو های نور را وقتی میخواهند وارد چشم بشوند , خم میکنند و این کار باعث کمک به تمرکز نور بر روی شبکیه میشود.

دو نوع لنز طبی وجود دارد : محدب برای افراد نزدیک بین و لنز طبی مقعر برای افراد دوربین 

برای خرید عینک طبی قبل از هر چیز نیاز به نسخه ی چشم پزشک و یا اپتومتریست داریم..سعی کنیم این نسخه را از مراکز معتبر تهیه نماییم. بعضی از عینک فروشی ها به اسم داشتن اپتومتریست این کار را خودشان انجام میدهند , اما به یاد داشته باشید در بعضی مواقع مشکل بینایی , ممکن است تنها با زدن عینک برطرف نشود , و نیاز به معاینه ی دقیق تری میباشد . 

شما تجربه ی استفاده از عینک را دارید , هم اکنون استفاده هم میکنید , مدتی است احساس میکنید اجسام را واضح نمی بینید , اولین فکری که به ذهنتان میرسد این است که چشم هایتان ضعیف تر شده … و نمره ی چشم تان بیشتر شده و با برای خرید عینک طبی اقدام نمایید .. اما به یاد داشته باشید تاری دید شما دلایل مختلفی میتواند داشته باشد یکی از آن بالا رفتن نمره ی چشم است . حتما حتما پیش متخصص بروید.. و سپس اقدام  به خرید عینک طبی و یا تعویض شیشه ی عینک خود نمایید . 

قبل از خرید عینک طبی , در خصوص عدسی و لنز عینک , اطلاعات لازم را بدست بیآورید.در نظر داشته باشید , مارک و برند عدسی  اولویت دوم انتخاب است , اولویت اول ما میبایست با توجه به مقدار ضعیفی چشم , مقدار آستیکمات , میزان فشردگی مورد نیاز , محدوده ی دید ( دور یا نزدیک ) دودید یا تک دید و یا تدریجی , نیاز مصرف کنندهابعاد فریم عینک و پارامترهای دیگری باید انتخاب شود.

برای مشاوره در خصوص انتخاب بهترین لنز طبی , لطفا تصویری از نسخه را داخل واتسآپ و یا یکی از پیام رسان ها  ارسال نمایید..توضیحات لازم همراه با قیمت داده میشود…

 

مشکلات بینایی مرتبط با یادگیری، تا چه اندازه می تواند باعث محدودیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شود؟

بینایی و یادگیری ارتباط نزدیکی با هم دارند.طبق گفته کارشناسان ، تقریبا ۸۰% از آنچه کودک در مدرسه می آموزد ، از اطلاعاتی است که بصوررت بصری دریافت می کند. بنابراین دید خوب برای دانش آموزان در هر سنی ضرورری است تا به پتانسیل تحصیلی کامل خود دست یابد.

معاینات ساده و روتین دانش آموزان اولین قدم برای اطمینان از آمادگی ببصری کودک شما برای مدرسه است. اما نزدیک ببینی ، دوربینی و آستیکماتیسم تنها اختلالات بینایی نیستند که می توانند یادآوری را دشوارتر کنند.مشکلات بینایی مربوط به نحوه عملکرد چشم و نحوه پردازش اطلاعات بصری توسط مغز نیز می تواند توانایی کودک شما را برای یادگیری محدود کند.

هر گونه مشکل بینایی که دارای پتانسیل تاثیر گذاری بر عملکرد تحصیلی و توانایی خواندن بباشد، مشکلات بینایی مرتبط با یادگیری در نظر گرفته میشود .

انواع مشکلات بینایی مرتبط با یادگیری

بینایی یک فرایند پیچیده است که نه تنها چشم ها بلکه مغز نیز در آن دخیل است .بینایی خاص مرتبط با یادگیری را می توان به سه نوع تقسیم بندی کرد ، که دو نوع اول بیشتر بر ورودی بصری تاثیر می گذارد و سومی بیشتر بر پردازش بصری و هماهنگی چشم و مغز.

۱- سلامت چشم و مشکلات انکساری :

این مشکلات می تواند بر حدت بینایی در هر چشم تآثیر بگذارد. عیوب انکساری به صورت معمول شامل نزدیک بینی ، دور بینی و آستیکماتیسم است، اما نباید از خطاهای مرتبه بالاتر ( Higher – Order Aberrations ) و یا اختلالاتی که می تواند باعث کم بینایی شود غفلت کرد.

۲- اختلالات عملکردی بینایی :

اختلال در عملکرد دید دو چشمی ، حرکات چشمی و تطابق می تواند باعث تاری دید، دوبینی، خستگی چشم و سردرد شود و بر یادگیری تاثیر بگذارد .

۳- مشکلات بینایی ادراکی :

ادراک بصری شامل درک آنچه می بینید ، شناسایی آن، ارزیابی آن و ارتباط آن با اطلاعات ذخیره شده قبلی در مغز است.

علائم مشکلات بینایی مرتبط با یادگیری عبارتند از :

سردرد یا خستگی چشم       تاری دید یا دوبینی       انحراف چشم            — فاصله مطالعه بیش از حد نزدیک

چرخاندن یا کج کردن سر برای استفاده فقط از یک چشم ، یا بستن یا پوشاندن یک چشم

پلک زدن یا مالیدن زیاد چشم ها                — گم کردن خطوط در حین مطالعه، یا استفاده از انگشت به عنوان راهنما

سرعت خواندن پایین یا درک مطلب ضعیف          — مشکل در به خاطر سپردن مطالب خوانده شده 

حذف یا تکرار کلمات، یا اشتباه گرفتن کلمات مشابه              معکوس کردن مداوم کلمات یا حروف ( بعد از کلاس دوم )

مشکل در به خاطر سپردن ، شناسایی یا بازتولید اشکال          — هماهنگی ضعیف چشم و دست 

♣♣ اگر کودک شما یک یا چند مورد از این علائم را نشان داد و مشکلات یادگیری را تجربه کرد ، ممکن است مشکل بینایی مرتبط با یادگیری داشته باشد .

بنابراین بهتر است برای ارزیابی به چشم پزشک یا اپتومتریست متخصص در زمینه بینایی کودکان مراجعه کنید.

 

آیا عدسی طبی فتوکرومیک برای کودکان مضر است ؟

یکی از سئولات کمتر پرداخته شده و محل بحث در زمینه عینک کودکان این است که  آیا تجویز و ساخت عدسی های طبی فتوکرومیک برای کودکان توصیه می شود یا خیر ؟ در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر به این سوال پاسخ دهیم.

پرتوهای ماوراء بنفش و نور آبی قسمتی از نور خورشید هستند ، اگر چه این پرتوها جزئی جدایی ناپذیر از نور طبیعی روز می باشد ، اما قطعا قرار گرفتن در معرض آنها در بلند مدت می تواند باعث آسیب هایی به بافت حساس و ظریف شبکیه شود.

طبق تحقیقات انجام شده ، حدود ۸۰ درصد از مواجهه افراد با نور خورشید تا ۱۸ سالگی اتفاق می افتد. بنابراین دوران کودکی از حساسیت بسیار بیشتری در این زمینه برخوردار است و برای به حداقل رساندن این اثرات بهتر است از آپشن های محافظتی مناسب استفاده شود.

استفاده از عینک های آفتابی استاندارد در محیط باز می تواند به عنوان یک راه حل عالی مطرح شود. اما این گزینه برای کودکانی که نیاز به استفاده از عینک طبی به صورت مداوم دارند ممکن است چالشی باشد.

یکی از بهترین آپشنها برای کودکان استفاده از عدسی های فتوکرومیک می باشد. عدسی های فتوکرومیک در طی سالهای اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ایی داشته و محدودیت ها و نقایص نسل های قبل را ندارد.  

 

توضیحاتی در خصوص ساختمان چشم

قرنیه دارای رگ های عصبی بدون میلین است که به لمس ، دما و مواد شیمیایی حساس می باشد.لمس قرنیه باعث ایجاد رفلکس غیر ارادی برای بستن پلک می شود.

از آنجاییکه شفافیت از اهمیت بالایی برخوردار است ، قرنیه سالم فاقد رگهای خونی است یا می توان گفت : نیازی به آن ندارد. در عوض اکسیژن در اشک حل می شود و سپس در سراسر قرنیه پخش شده تا سالم بماند. 

به طور مشابه مواد مغذی از طریق انتشار مایع اشک از طریق سطح بیرونی و زلالیه از طریق سطح داخلی منتقل می شود.مواد مغذی از طریق نور و تروفین هایی که توسط اعصاب قرنیه تامین می شود، به دست می آید.

در انسان بالغ قطر قرنیه ۱۱.۵ میلیمتر و ضخامت حدود ۰.۵۰۰.۶۰ میلی متر در مرکز ، و ۰.۶۰۰.۸۰ میلی متر در محیط است. شفافیت ، بی عروقی ، وجود سلول های ایمنی مقیم نابالغ و امتیاز ایمونولوزیک ، قرنیه را به بافتی بسیار ویزه تبدیل می کند ..

قرنیه انسان دارای شش لایه است

اپیتکیوم قرنیه یک لایه بافت اپتیکال چند سلولی بسیار نازک از سلول هایی که بسرعت رشد می کند و به راحتی بازسازی می شود. و با اشک مرطوب نگه داشته می شود.

لایه بومن ( همچنین به عنوان غشای محدود کننده ی قدامی شناخته می شود)….لایه بومن یک لایه سخت است که از کلازن – لایفین – نیدوژن – پرلکان و سایر HSPG ها تشکیل شده است که محافظت می کند.

استروما یک لایه میانی ضخیم و شفاف ، متشکل از فیبرهای کلازن منظم به همراه کرتوسیت های به هم پیوسته که سلول هایی برای تعمیر و نگهداری عمومی هستند.آنها مانند صفحات کتاب روی هم قرار گرفته اند.استروهای قرنیه تقریبا از ۲۰۰ لایه از فیبرهای کلازن نوع ۱ تشکیل شده است . هر لایه ۱۵۰۲۵۰ میکرومتر است. تا ۹۰ درصد ضخامت قرنیه از استروما تشکیل شده است.

لایه دعا : لایه چهارم قرنیه که چیزی نیست جز یک استرومای ضخیم در پوسته …بیشتر قسمت استروما ، که اخیرا به عنوان ساختار جدید اضافه شده ، اعلام شده است.

غشای descemet,s ( همچنین غشای محدود کننده خلفی ) یک لایه بدون سلولی نازک که به عنوان غشای پایه اصلاح شده اندوتیلیوم قرنیه عمل می کند.

 

ورود به قسمت های سایت

خاصیت انواع عدسی طبی 

انواع عدسی های دودید و تدریجی

عدسی بلوکات و بلوکنترل

انواع عینک طبی آفتابی

تفاوت بین عدسی بلوکنترل و بلوکات

میزان فشردگی لنز طبی عینک

جنس و متریال عدسی های طبی

عدسی پلاریزه

لینک خارجی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید