انواع عدسی های طبی

عینک بلوکات و بلوکنترل چیست؟

 

خرید عینک بلوکات و بلوکنترل

عدسی بلوکات و بلوکنترل

تهیه و ساخت عدسی طبی با قیمت های شرکتی

عینک بلوکات و بلوکنترل:

بطور کلی عدسی طبی بلوکنترل و بلوکات ، برای محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر ( فرابنفش ) که از تمامی دستگاه های دیجیتال (صفحه مانیتور) و یا لامپ های LED ساطع میشوند مورد استفاده قرار میگیرد. مخصوصا در حین کار با گوشی موبایل و کامپیوتر و یا کسانی که به هر نحوی در معرض این اشعه قرار دارند استفاده از آن بسیار ضروری است.

عملکرد و موارد استفاده عدسی:

 عدسی ها از لحاظ چگونگی عملکرد , و روش تولید به دو صورت وجود دارند.عدسی طبی بلوکات: تا ۹۵ درصد از طیف های نور آبی بنفش را حذف میکند.هم نورهای مفید و هم نورهای مضر..این در حالی است که بخشی از طیف نور آبی بنفش.. برای بدن بسیار ضروری است.و نباید حذف بشود.عملکرد عدسی بلوکات به گونه ایی است که اجازه ی ورود نورهای مفید را به چشم نمیدهد.

عدسی طبی بلوکنترل: فقط بخشی از طیف نور آبی بنفش.. که به آن اشعه فرابفش گفته میشود را حذف میکند. عدسی بلوکنترل نورهای مفید را که برای سلامتی چشم و بدن لازم است را عبور میدهد.

نور آبی چیست ؟

نور خورشید حاوی پرتوهای قرمز , نارنجی , زرد , سبز و آبی و بسیاری از سایه های هر یک از این رنگ ها میباشد . هر یک از این پرتوها دارای توان و طول موج منحصر بفرد خود است .ترکیب این پرتوهای رنگارنگ , چیزی است که ما آن را نور سفید یا نور خورشید مینامیم.

قسمتی از نور آبی که دارای کوتاه ترین طول موج است , انرزی بالایی دارد که به آن نور آبی بنفش گفته میشود. نور خورشید چشمه ی اصلی نور آبی است .

اما بسیاری از ساخته های دست بشر مانند تلویزیون های تخت , لامپ های فلورسنت و کم مصرف در محیط داخلی نور آبی تولید میکنند . مهم تر از همه , نمایشگرهای رایانه , نوت بوک ها , گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های دیجیتال میزان قابل توجهی نور آبی را منتشر میکنند.

نور از طول موج های مختلف ساخته شده است . برخی از آنها مانند اشعه فرابنفش  وقتی وارد چشم انسان میشود . باعث بیماری های چشمی مانند آب مروارید میگردد. هر روزه پرتوهای فرابنفش به قرنیه و عدسی چشم حمله میکنند.

با گذشت زمان اثر تجمعی این پرتوها باعث میشود تا عدسی چشم کدر شده و بطور بالقوه منجر به ایجاد آب مروارید شود . نور آبی بنفش به عمق بیشتری از چشم نفوذ میکند و به شیکیه میرسد . اخیرا این طول موج های خاص نیز برای سلول های شبکیه زیان آور شناخته شده است. استفاده از عینک بلوکنترل باعث جلوگیری از ورود انرزی زیان بار اشعه به چشم میشود.

آیا استفاده از عینک بلوکنترل ضروری است.

——-

آنچه باید بدانیم این است که  چشم ها در مسدود کردن نور آبی ناتوان هستند. وقتی نورهای دیگر به چشم ما برخورد میکنند ,  براحتی عبور کرده  وارد شبکیه میشوند , ولی نور آبی جلوی شبکیه تجمع کرده و بتدریج وارد میشود . که این خود باعث ناراحتی چشم میگردد . خستگی , قرمزی , سردرد و حالت تهوع از علائم اولیه ی  آن میباشد. که بتدریج باعث بیماری های چشمی میگردد.

———————————

آیا همه ی نورهای آبی مضر هستند؟

علم امروز به خوبی ثابت میکند که قرار گرفتن در آماج نور آبی برای سلامتی بسیار ضروری است. پژوهش ها نشان داده است که نور قابل رویت با انرزی بالا موجب افزایش هوشیاری , بهبود حافظه و عملکرد شناختی و خلق و خو می شود .

برای درمان نوعی افسردگی که به تغییرات در فصول مربوط میشود , از پرتوهای پرانرزی نور آبی استفاده میشود. همچنین نور آبی در تنظیم ریتم شبانه روزی بسیار مهم است .

پژوهش های انجام شده نشان میدهد که نور , ساعت درونی بدن را با محیط سازگار میسازد . برخی مطالعات دیگر نشان میدهد که ارتباطی بین قرار گرفتن در آماج نور آبی در شب , مانند کار شبانه و برخی از انواع سرطان , دیابت , بیماریهای قلبی و چاقی وجود دارد

نور آبی ( فرابنفش ) باعث سرکوب ترشح ملاتونین میشود . این هورمون بر ریتم شبانه روزی تأثیر میگذارد و سطح ملاتونین پایین ارتباط مستقیم با سرطان دارد .

پس به یاد داشته باشید استفاده از گوشی همراه در شب , زمانی که هیچ روشنایی وجود ندارد و فقط نور گوشی به چشمان شما برخورد میکند , بیشترین آسیب را به چشم وارد میشود .

——————

همانطور که اشاره شد دو نوع عدسی با نام های بلوکات و بلوکنترل برای این منظور طراحی شده است.

 عدسی بلوکنترل

 که دارای فیلتر نور آبی میباشد. دارای پوشش شفاف بر روی  دو سطح عدسی است. که مانع از بازتاب نور و بازتاب آن به درون چشم میشود .  این عدسی ها طول موج ( ۳۸۰ تا ۴۵۰ ) نانومتر را به داخل چشم راه نمیدهد. و در عین حال نورهای آبی دارای طول موج ( ۴۵۰ تا ۵۰۰ ) نانومتر که برای سلامتی لازم و ضروری است را به داخل چشم هدایت میکند .

 عدسی بلوکات

  بین ۹۳ تا ۹۷ درصد مانع رسیدن طیف های مختلف نور آبی به داخل چشم میشود . که در نتیجه باعث مختل شدن ریتم شبانه روزی بدن می شود . مواد بازدارنده در داخل بافت عدسی وجود دارد و UV این عدسی ها ۴۲۰ میباشد .

 عدسی بلوکات فقط جلوی شدت نور آبی را میگیرد..این عملکرد در خیلی از گوشی های هوشمند  بنام Eye Comfort یا راحتی چشم وجود دارد و با فعال کردن آن متوجه خواهید شد که رنگ  صفحه نمایش شما کمی زرد رنگ میشود… اتفاقی که با عدسی های بلوکات هم دیده میشود .. دلیل آن , حذف نور آبی است..این واکنش در عدسی های بلوکنترل کمتر دیده میشود.

عدسی بلوکات بهتر است یا بلوکنترل؟

اولویت اول در انتخاب این دو نوع عدسی , بطور حتم استفاده از عینک بلوکنترل میباشد . اما بواسطه ی قیمت بالایی که دارد , بعضی افراد ترجیح میدهند از بلوکات استفاده نمایند.

اگر میخواهید در تمامی ساعات روز ، این عینک روی‌ صورت شما باشد ، بهتر است از  عدسی بلوکنترل استفاده نمایید  تا کیفیت دید بهتری داشته باشیم. استفاده از بلوکات حداکثر یک الی دو ساعت در روز توصیه میشود. در نظر داشته باشید عدسی های بلوکات جلوی انرزی بالای اشعه ی فرابنفش را نمیگیرد.

نکته :

بعضی افراد از این مسئله شکایت دارند که :

با عینک بلوکات و بلوکنترل ..شفافیت و کیفیت لازم را در دید ندارند . ( البته زمانی که با عدسی های معمولی مقایسه میشود ) .. مثلا وقتی به یک دیوار سفید نگاه میکنند , با عدسی های بلوکات و بلوکنترل ( کمتر ) کمی زرد رنگ دیده میشود .

علت این اتفاق بسیار ساده است . و آن این است که : عدسی بلوکات بخش عمده ایی از رنگ آبی را حذف کرده است . و ما زمانی بهترین کیفیت دید را خواهیم داشت که تمامی رنگ ها را بصورت کامل دریافت نماییم. در عدسی های بلوکنترل این اتفاق ظعیف تر است.البته مقدار این زردی , در هر مارکی متفاوت است .

مارک های موجود  در بازار ایران برای عدسی بلوکات و بلوکنترل

تمامی مارک های درجه یک , عدسی بلوکنترل دارند . توجه داشته باشید این گروه از مارک ها بلوکات ندارند.مارک هایی مثل : زایس آلمان —  هویا ژاپن —  اسیلور فرانسه  —  ایندو اسپانیا – دایول ایتالیا – نت لاین از محصولات رودن اشتوک المان و مارک مکسی از تولیدات شرکت هویا   مارک نوآکس ( ترکیه ) — مارک BBGR فرانسه —- مارک اوپتکس و آساهی ژاپن از مارک های معتبر برای بلوکنترل میباشند.

در نظر داشته باشید میزان فشردگی یا ضریب شکست عدسی های بلوکنترل در مارک های مختلف متفاوت است .عموما بعضی مارک ها با ضریب شکست ۱.۵۰  و  در بعضی دیگر با ضریب شکست ۱.۶۰میباشد.

این دو فشردگی از معتبرترین و بهترین ضریب شکست در بین سایر فشردگی ها است. البته مارک های معتبری مثل کداک و اسیلور فرانسه .. عدسی بلوکنترل با ضریب شکست ۱.۵۶ نیز دارند که بدلیل شفافیت پایین توصیه نمیشود.

———- 

چند نمونه از پاکت لنز بلوکنترل در مارک های مختلف

عینک بلوکات و بلوکنترل

بلوکنترل مارک اوپتکس

 

عینک بلوکات و بلوکنترل

لنز طبی بلوکنترل مارک مکسی

 

عینک بلوکات و بلوکنترل

لنز طبی بلوکنترل مارک نت لاین

برای خرید عینک بلوکات و یا لنز بلوکات تقریبا میتوان گفت که اکثر مارک های موجود در بازار.. (کره ایی  و چینی) … لنز بلوکات دارند. از جمله : مارک های معتبر برای بلوکات اسمارت ویژن کره   آساهی ژاپن   ال تی ال ایتالیا   اپتیما کره و خیلی از مارک های دیگر عدسی بلوکات دارند.

عینک بلوکات و بلوکنترل

عینک بلوکات و بلوکنترل

چند نکته ی مهم :

اول  : بطور کلی عدسی های بلوکنترل از لحاظ طبی دارای استاندارد بالاتری است .

دوم : از آنجاییکه بخشی از رنگ آبی حذف میشود , شما با این عدسی ها , اجسام سفید را کمی زرد خواهید دید.البته مقدار این زردی بسیار کم میباشد و تنها در مقایسه با عدسی های معمولی قابل قیاس است .

سوم : این مطلب را به تجربه عرض میکنم , بعضی از افراد با عدسی های بلوکات احساس راحتی نمیکنند و با عدسی بلوکنترل راحت تر هستند . چون حذف کامل نور آبی باعت سردرد و خستگی میشود.

راه حل های اپتیکی برای کاهش نور آبی 

⊗ تمامی کودکان هنگام حضور در فضای باز بهتر است از عینک های آفتابی استاندارد استفاده کنند تا علاوه بر جذب پرتوهای ماورراء بنفش ، ورود نور آبی به چشم نیز محدود شود.

⊗ استفاده از عدسی های کاهنده نور آبی مانند بلوکنترل هنگام استفاده از ابزارهای دیجیتال می تواند به عنوان یک راه حل مناسب در محیط بسته در نظر گرفته شود.

⊗  برای کودکانی که به دلیل عیب انکساری ، همواره یا بیشتر اوقات باید از عینک استفاده کنند، عدسی های فتوکرومیک بلوکنترل می تواند یک راه حل مناسب باشد تا هم در محیط بیرون و هم محیط بسته محافظت مناسب را در مقابل نور آبی پر انرژی داشته باشد.

یک راه حل دیگر، استفاده از فیلترهای کاهنده نور آبی بر روی سطوح دیجیتال و یا استفاده از نرم افزارهای مرتبط مانند Night Shift است که نور آبی را به طور موثری کاهش می دهند اما برخی افراد به دلیل تغییر قابل توجه در طول موج در تصاویر ، نمی توانند حداکثر راحتی را ببا آن تجربه کنند.

اعمال برخی محدودیت های خاص  

برای کاهش اختلال در چرخه خواب و بیداری کودکان ، در خانه قانونی با عنوان “نه به وسایل دیجیتال ” برای یک تا دو ساعت قبل از ساعت خواب کودکان تصویب کنید.

⊕ می توانید برای استفاده فرزندتان از گوشی هوشمند محدودیت زمانی تعیین کنید، اپل ، گوگل و سایر شرکت های فناوری ، اخیرا ویژگی ها و برنامه هایی را برای مدیریت زمان معرفی کرده اند که به شما امکان می دهد تا زمان استفاده روزانه فرزندتان را کنترل کنید.

⊕ به عنوان والدین ، نقش فعال تری داشته باشید . زمان بیشتر و باکیفیت تری را با پسر و دختر خود بگذرانید تا زمان و علاقه کمتری برای کار با وسایل دیجیتال داشته باشند.

⊕ در نهایت حتی اگر کودکتان مشکل چشمی نداشته است ، معاینات سالانه برای بررسی بینایی و سلامت چشم ها را فراموش نکنید. 

استفاده از صفحات دیجیتال تا چه اندازه برای کودکان مضر است ؟

امروزه به نظر می رسد که وسایل و صفحات دیجیتال جزیی جدایی ناپذیر از زندگی کودکان شده است و میدانیم که استفاده بیش از حد از صفحات دیجیتال توسط کودکان می تواند به آنها آسیب برساند.

برخی از والدین برای کاهش زمان استفاده از صفحات دیجیتال راهکارهایی مانند ممنوعیت استفاده از وسایل دیجیتال هنگام صرف غذا یا دو ساعت قبل از خواب را اعمال می کنند و برخی قوانین سخت گیرانه تری مانند محدودیت یک یا دو ساعت استفاده در روز را اعمال می کنند.

زمان استاندارد استفاده از صفحات دیجیتال چقدر است ؟

به صورت کلی ، تمایل به استفاده کودکان از وسایل دیجیتال همگام با افزایش سن آنها افزایش می یابد اما توصیه انجمن روانپزشکی آمریکا در این زمینه را می توانید در تصویر فوق مشاهد نمایید.

chart

 

طبق گزارش انجمن بینایی آمریکا، ۳۰ درصد از والدین گزارش داده اند که وقتی فزندشان بیش از دو ساعت از وسایل دیجیتال استفاده می کنند ، حداقل یکی از علائم زیر را دارند :

Ω سردرد                                Ω درد در ناحیه گردن و شانه                                Ω خشکی و سوزش چشم 

Ω کاهش دامنه توجه                 Ω ضعف در رفتار اجتماعی                                   Ω تحریک پذیری عاطفی 

هر کدام از این عللائم می تواند روی عملکرد تحصیلی و روابط اجتماعی آنها اثر گذار باشد.

 

 

 

مطلب آخر اینکه

برای مشاوره در خصوص انتخاب بهترین لنز طبی , ( بلوکات یا بلوکنترل ) لطفا تصویری از نسخه را داخل یکی از پیام رسان ها ارسال نمایید..( سروش , ایتا , واتسآپ , تلگرام ) توضیحات لازم همراه با قیمت داده میشود… در ضمن لینک ورود به گفتگوی آنلاین , داخل سایت (گوشه ی سمت راست پایین) گذاشته شده است.

 

مطالب مفید به زبان انگلیسی

 

ورود به بعضی از قسمت های سایت

قیمت انواع عدسی های طبی دودید و تک دید

فریم عینک مناسب برای عدسی های دودید و تدریجی

تفاوت بین عدسی بلوکنترل و بلوکات

خاصیت انواع عدسی طبی 

ضخامت عدسی های طبی

عدسی بلوکات و بلوکنترل

انواع عینک طبی آفتابی

بیماری های چشم

عدسی پلاریزه

لینک خارجی

 

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “عینک بلوکات و بلوکنترل چیست؟

  1. hamid3pnn گفت:

    سلام ممنون بسیار مفید بود

  2. sepideh74 گفت:

    سلام ببخشید من از جای دیگه یه عینک بلو کنترل خریدم که قیمت عدسی هاش ۲۵۰ تومن بود چطور بفهمم واقعا بلوکنترله؟ راهی برای تستش هست؟

    1. جهان لنز گفت:

      سلام وقت بخیر..
      متاسفانه راهی برای تست بلوکنترل وجود ندارد.مگر توسط تجهیزات پیشرفته که در کارخانه ها وجود دارد..
      ولی بطور کلی در نظر داشته باشید عدسی های بلوکنترل قیمت بالایی دارند..برعکس بلوکات که در مارک های چینی هم قابل تهیه است و قیمت پایینی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید