انواع عدسی های طبی

خرید عدسی فشرده (پلاستیک و شیشه)

مشاوره

مشاوره تخصصی در خصوص خرید عدسی فشرده با قیمت های شرکتی

ضخامت عدسی های طبی با جنس پلاستیک و شیشه

فشردگی عدسی طبی

منظور از عدسی طبی فشرده یا فوق فشرده چیست؟

مقدار ضخامت عدسی طبی بستگی به میزان فشردگی آن دارد. ضخامت عدسی وقتی برای ما مهم میشود که نمره ی چشم مان بالا باشد و وقتی عدسی ها روی فریم عینک نصب میشوند ضخامت زیادی پیدا میکنند.اصطلاحا میگوییم: عینک ما ته استکانی شده است.بستگی به نمره معمولا چشم ها یا بزرگ تر و یا کوچک تر دیده میشوند.

ضخامت یا فشردگی عدسی های طبی با مقدار ضریب شکست , اندازه گیری میشود .که برای جنس شیشه و پلاستیک با اعداد مختلفی وجود دارد.

مقدار فشردگی یا ضریب شکست عدسی های طبی به ترتیب زیر است :

(( برای جنس پلاستیک ))

عدسی طبی با فشردگی معمولی , با ضریب شکست ۱/۴۹  و  ۱/۵۶  ..

عدسی  طبی نیمه فشرده , با ضریب شکست   ۱/۶۰  ..

عدسی طبی  فشرده , با ضریب شکست  ۱/۶۷   ..

عدسی طبی فوق فشرده , با ضریب شکست  ۱/۷۴  ..

(( برای جنس شیشه ))

عدسی طبی فشردگی معمولی , با ضریب شکست  ۱/۵۲۳  ..

عدسی طبی  فشرده , با ضریب شکست  ۱/۷۰  ..

عدسی  طبی فوق فشرده , با ضریب شکست  ۱/۸۰  ..

عدسی  طبی فوق فوق فشرده , با ضریب شکست  ۱/۹۰  ..

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

فشرده ترین عدسی طبی (جنس پلاستیک ) با ضریب شکست  ۱/۷۴ …

فشرده ترین عدسی طبی (جنس شیشه ) با ضریب شکست  ۱/۹۰ …

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

البته این تقسیم بندی برای مشخص کردن انواع فشردگی عدسی های طبی  میباشد..اما از لحاظ جنس و مواد اولیه ی آن , مدل های دیگری نیز وجود دارد که بطور مفصل در پایین همین صفحه توضیح دادم.

در نظر داشته باشید هر عدسی با ضریب شکست های مختلف , دارای مواد اولیه متفاوتی میباشد . و هر یک دارای مشخصات اپتیکی خاص خودش میباشد .مانند : میزان شفافیت , مقاومت در برابر ضربه و حرارت , مقدار جذب یووی 

مهمترین مشخصه ی اپتیگی عدسی های طبی :

در تمامی عدسی های طبی ..  فاکتوری وجود دارد , بنام ABBE VALUE ( ابه ولیو ) که میزان شفافیت عدسی را مشخص میکند. در نظر داشته باشید که شفافیت , نه از نظر ظاهر عدسی  , بلکه از لحاظ کیفیت دید.

هر میزان فشردگی , دارای شفافیت مشخصی است که ارتباط مستقیم با متریال آن عدسی دارد.شاید بشود این قاعده ی کلی را گفت که شفافیت  عدسی , با ضخامت عدسی و متریال عدسی , در ارتباط است. چرا که هر نوع  مواد اولیه , دارای شکست نور خاصی است که کیفیت دید را متفاوت میسازد .

همانطور که در جدول زیر ملاحظه میکنید ضریب شکست ۱.۴۹ که جزو ضخیم ترین عدسی در بین سایر متریال های دیگر است از لحاظ شفافیت دارای عدد بالایی میباشد و ضریب شکست ۱.۷۴ که بعنوان ظریف ترین متریال در بین سایر عدسی ها معرفی میشود از لحاظ میزان شفافیت در سطح پایینی قرار دارد.

خرید عدسی فشرده

عدسی طبی عینک

انواع ضخامت عدسی های طبی در مارک های موجود

عدسی های طبی تک دید , با فشردگی های مختلفی در بازار وجود دارد. که برای بعضی نمرات بصورت آماده و تحویل فوری قابل تهیه است و برای سایر نمرات بصورت سفارشی با فشردگی های مختلفی قابل تولید است .

عدسی های طبی دودید ( ناخنی و خطی ) فقط با فشردگی ۱/۵۶ وبصورت سفارشی قابل تولید است. این نوع از عدسی ها با فشردگی های مختلف قابل تولید نمی باشد.

عدسی های طبی تدریجی و دودید نامریی با فشردگی های مختلفی قابل تولید است.که بایستی بصورت سفارشی تهیه گردد.یعنی طبق نسخه برای شما تولید میشود.

ضخامت عینک طبی

میزان فشردگی لنز طبی عینک

نکته ی بسیار بسیار مهم :

برای نازک تر شدن عدسی طبی در نمرات بالا.. اندازه ی فریم عینک بسیار مهم است..چه در نمرات منفی و چه در نمرات مثبت. اگر نمره ی چشم شما , جزو گروه های بالا میباشد .. حتما قبل از خرید فریم عینک , مشاوره بگیرید تا نکات لازم را برای تهیه ی فریم عینک مناسب خدمت شما عرض نمایم . 

به یاد داشته باشید اگر ضخامت عدسی برایتان مهم است و شما را نگران میکند پس موقع خرید عینک هر مدل فریمی را نمیتوانید انتخاب کنید..و قطعا نسبت به افرادی که نمره ی پایینی دارند در انتخاب فریم محدودیت خواهید داشت.

برای نازک تر شدن , انتخاب و خرید عدسی فشرده و یا فوق فشرده , نیمی از این مشکل را حل میکند و نیمی دیگر مربوط به انتخاب فریم مناسب میباشد .

 آسفریک چیست ؟

بصورت خلاصه و کلی : عدسی های آسفریک و دابل آسفریک در نمرات بالا ..باعث کیفیت دید بهتر و  جلوگیری از بزرگ نمایی بیش از اندازه ی چشم در نمرات مـثبت و جلوگیری از کوچک نمایی بیش از اندازه ی  چشم در نمرات منفی میگردد.

آسفریک تکنیکی است , که در ساخت عدسی های طبی از آن استفاده میشود . هدف از  این روش , جهت کاهش یا حذف ابیراهی های اپتیکی موجود در عدسی میباشد . در واقع عدسی های آسفریک دارای یک سطح غیر کروی بوده و دارای یک شعاع ( انحنای ) معین و ثابتی نمیباشد .( بیضی شکل )

در این نوع طراحی ، بر خلاف طراحی Espheric انحنای عدسی جهت کاهش خطاهای عدسی بهینه سازی شده و دیگر کروی و ساده نیست.به همین دلیل به آنها عدسی های آسفریک می گویند. از این نوع طراحی معمولا در پاورهای متوسط و بالا استفاده می شود.

خرید عدسی فشرده

تفاوت ضخامت عدسی طبی در دو ضریب شکست ۱.۵۰ و ۱.۷۴ در نمره ی ۶

وسیع بودن میدان دید در عدسی های آسفریک

پرتوهای ساطع شده از اشیاء در عدسی های معمولی , در یک نقطه…  امکان کانونی شدن ندارند و علت آن برمیگردد به متفاوت شکسته شدن پرتوها در نقاط مختلف سطح عدسی ..( زاویه شکست نور در کناره های عدسی های معمولی دارای شیب بیشتری است نسبت به زاویه شکست نور در مرکز عدسی )

طراحی سطح غیر کروی عدسی , باعث میشود تا تغییرات تدریجی در توان سطحی از مرکز تا لبه ی عدسی به صورت شعاعی باشد. با این تکنیک میشود شدت زاویه شکست پرتوها در کناره های عدسی را کنترل و یا کاهش داد.. در نتیجه باعث کیفیت دید بهتری میشود.

بطور کلی از مزایای آسفریک بودن عدسی ها:

افزایش میدان دید فرد —- کاهش Base عدسی و ظاهر زیباتر ( تخت تر شدن عدسی ) —- کاهش ضخامت عدسی (ظریف تر شدن عدسی) —- به حداقل رسیدن تغییر اندازه چشم از پشت عدسی

همانطور که می دانیم در عدسی های کنوکسی ( + ) چشم افراد از پشت عدسی بزرگ تر دیده شده و تصویری که فرد عینکی می بینید نیز بزرگ تر به نظر می رسد . از طرفی در عدسی های کنکاوی ( – ) چشم افراد از پشت عدسی کوچک تر دیده شده و تصویری که فرد عینکی می بیند نیز کوچک تر به نظر می رسد . در عدسی های آسفریک تغییر اندازه چشم و همچنین تغییر اندازه تصویر شبکیه ای به حداقل می رسد و علاوه بر طبیعی تر بودن ظاهر چشم فرد از پشت عینک ، دید طبیعی تری خواهد داشت.

توضیحات تکمیلی در خصوص فشردگی عدسی های طبی ( لنز طبی عینک )
انواع مواد اولیه برای جنس پلاستیک

فشردگی ۱.۵۰

اولین متریال پلاستیکی مورد استفاده به عنوان عدسی طبی در دنیا CR-۳۹ میباشد . یکی از خصوصیات منحصر به فرد این متریال این است که دارای کمترین پراکنش در بین متریال های عدسی های طبی و در نتیجه دارای بهترین کیفیت اپتیکی میباشد . از طرفی مقاومت کششی پایین آن باعث میشود تا متریال حالت تردی داشته باشد . و در نتیجه برای نصب روی مدل های فریم لس مناسب نمیباشد . و برای مدل های نیم فریم که در زیر عینک دارای نخ میباشد , احتمال لب پر شدن و با شکستن عدسی وجود دارد . محافظت آن در برابر پرتوهای ماوراء بنفش نسبت به سایر متریال های پلاستیکی ضعیف تر است اما در صورت داشتن لایه فتوکرومیک یا پلاریزه کامل می شود .عدد آبه: ۵۸  چگالی: ۱.۳۲  حداقل فیلترینگ ماوراء بنفش : ۳۴۰nm  مقاومت کششی : ۲۰-۱۰ kgf

فشردگی ۱.۵۳

بارز ترین مشخصه متریال PNX مقاومت بی نظیر آن در برابر ضربه و شکست می باشد . بسیاری به اشتباه تصور میکنند که این متریال همان پلی کربنات است . در حالی که این دو متریال بجز در مقاومت فوق العاده هر دو در برابر شکست , تقریبا هیچ وجه اشتراکی ندارند . بعد از معرفی پلی کربنات بعنوان تنها متریال نشکن در این صنعت , در سال ۲۰۰۱ کمپانی PPG  متریالی حتی مقاوم تر از پلی کربنات و با خصوصیات اپتیکی بسیار بهتر از آن با نام Trivex به صنعت اپتیک معرفی کرد . یکی از خصوصیات منحصر به فرد این متریال چگالی بسیار پایین آن می باشد . که آن را تبدیل به سبک ترین متریال عدسی های طبی کرده است . بنابر این یک انتخاب بی نظیر برای کودکان و عینک های فریم لس (گریف ) میباشد . بر خلاف پلی کربنات که پایین ترین عدد آبه را دارد , متریال ترایوکس بعد از CR-39 بالاترین عدد آبه را دارد .(بالاترین میزان شفافیت) بر خلاف پلی کربنات, در برابر حلال هایی مانند استون کاملا مقاوم میباشد . همینطور میتوان آن را بصورت رنگی ( آفتابی ) سفارش داد . این متریال , پرتوهای UV را بصورت کامل جذب کرده و در برابر خطرات این پرتو از چشم ها محافظت میکند . عدد آبه: ۴۳  بالاترین مقاومت دمایی  و سبک ترین متریال

فشردگی ۱.۵۶

فشردگی یا ضریب شکست ۱.۵۶ متداول ترین عدسی در بازار اپتیک ایران است . منهای مارک های درجه یک .. سایر مارک ها درسبد محصولات شان .. این نوع عدسی وجود دارد . تنها ویژگی منفی این عدسی .. پایین بودن شفافیت آن است . مهمترین شاخص آن..پایین بودن قیمت میباشد. از ویزگی های عدسی ۱.۵۶   قابلیت رنگ پذیری … قابلیت جذب پرتوهای مضر فرابنفش تا ۳۹۰ نانو متر … ۱۲% نسبت به عدسی ۱.۵۰ ظریف تر میباشد … عدد آبه ( میزان شفافیت ) ۳۷ … مقاومت نسبی در برابر خش پذیری … نسبت به عدسی ۱.۵۰ سبک تر میباشد …

فشردگی ۱.۵۷

این متریال  نسل جدیدی از عدسی های نشکن .. با مشخصات اپتیکی عالی..بعد از عدسی ترایوکس .. جزو بهترین عدسی طبی نشکن محسوب میشود… این مدل با نام تجاری Hi-VEX شناخته شده .. نوعی عدسی نیمه فشرده با شفافیت بسیار بالا و مقاوم در برابرضربه … عدد آبه این عدسی ۴۵ ….. قابلیت جذب پرتوهای مضر فرابنفش بصورت کامل … مناسب برای عینک های بدون قاب ( فریم لس )

فشردگی ۱.۵۹

این عدسی ..از  نوعی پلیمر ساخته شده که با نام تجاری PC (پلی کربنات) شناخته میشود … این عدسی دارای مقاومت بالا در برابر ضربه بوده و جزو عدسی های نشکن محسوب میشود . که برای عینک های بدون قاب ( فریم لس ) مناسب است . این عدسی نسبت به عدسی ۱.۵۰ حدود ۱۷% نازک تر بوده و بصورت ذاتی و طبیعی خود متریال .. بمیزان ۱۰۰% مانع رسیدن اشعه مضر ماوراء بنفش به چشم میشود . از ویژگی بد این متریال.. پایین بودن مقدار شفافیت میباشد..عدد آبه این عدسی ۳۲ است..

فشردگی ۱.۶۰

عدسی های ۱/۶۰ بعنوان عدسی نیمه فشرده , متعادل ترین خصوصیات اپتیکی را در بین متریال های عدسی دارد و نمیتوان نقطعه ظعف برجسته ایی برای ان نام برد . کیفیت اپتیکی بالا … محافظت کامل در برابر پرتوهای ماوراء بنفش …. ضریب شکست قابل قبول …. استحکام مناسب ( برای عینک های فریم لس ) ..مقاومت دمایی بالا …رنگ پذیری بسیار خوب … از جمله ویژگی های خوب این عدسی است ..عدد ابه : ۴۱-۴۳    چگالی : ۱/۳۲   حداقل فیلترینگ ماورائ بنفش : ۳۹۰ nm  مقاومت کششی : ۸۰-۶۰ kgf

فشردگی ۱.۶۷

فشردگی ۱.۶۷ بعنوان عدسی فشرده ,  یکی از بالاترین ضریب شکست ها را در بین متریال های عدسی های طبی داشته و در نتیجه از ظرافت و سبکی خوبی برخوردار است . از طرفی مقاومت کششی بالای آن باعث میشود تا برای مدل های فریم لس گرینه مناسبی باشد . محافظت این عدسی در برابر پرتوهای ماورائ بنفش کامل بوده و نیازی به انجام فرایندهای تکمیلی جهت جذب این پرتو ها ندارد . از طرفی عدد آبه پایین این متریال سبب افت کیفیت اپتیکی آن نسبت به متریال های با ضریب شکست پایین تر میشود . با توجه به موارد بالا , در صورتی که اولویت اصلی فرد نازکی و ظرافت عدسی باشد , این متریال انتخاب مناسبی است . عدد آبه : ۳۱-۳۳   چگالی : ۳۱/۳۷   حداقل فیلترینگ ماوراء بنفش : ۳۹۰ nm   مقاومت گششی : kgf 70-80

فشردگی ۱.۷۴

این متریال بعنوان عدسی فوق فشرده  بالاترین ضریب شکست را در بین متریال های عدسی های طبی پلاستیکی داشته و در نتیجه در نمره های بالا ظریف تر و سبک تر از عدسی با سایر ضریب شکست ها میشود . مقاومت کششی متوسظ آن باعث میشود تا حدودی برای عینک های فریم لس مناسب باشد .( البته در بعضی از مارک ها)  اما استحکام آن به پای متریال های Trivex و یا پلی کربنات و همچنین عدسی های ۱/۶۰ و ۱/۶۷ نمیرسد . محافظت آن از پرتوهای ماوراء بنفش کامل بوده و نیازی به انجام فرایندهای تکمیلی جهت جذب این پرتو ها ندارد . از طرفی عدد آبه پایین این متریال سبب افت کیفیت اپتیکی آن نسبت به متریال های با ضریب شکست پایین تر میشود . با توجه به موارد بالا , در صورتی که اولویت اصلی فرد نازکی و ظرافت عدسی باشد , این متریال انتخاب مناسبی است . عدد آبه : ۳۱-۳۳   چگالی : ۳۱/۴۷   حداقل فیلترینگ ماوراء بنفش : ۴۰۰ nm   مقاومت گششی : ۵۰-۶۰ kgf

ضریب شکست عدسی

در نمرات مثبت سایز عدسی ( قطر لنز طبی ) تاثیر زیادی در ضخامت عدسی عینک طبی دارد

قبل از خرید عدسی فشرده و یا هر مدل دیگری , در خصوص آن اطلاعات لازم را بدست بیآورید.در نظر داشته باشید , مارک و برند عدسی میبایست  اولویت دوم شما باشد , اولویت اول.. انتخاب مناسب ترین عدسی که باید با توجه به مقدار ضعیفی چشم , مقدار آستیکمات , میزان فشردگی مورد نیاز , محدوده ی دید ( دور یا نزدیک ) دودید یا تک دید و یا تدریجی , نیاز مصرف کنندهابعاد فریم عینک و پارامترهای دیگری باید انتخاب شود.

از آنجاییکه شکل ظاهری سایت جهان لنز , مدل فروشگاهی طراحی شده , تعدادی فریم عینک تهیه و عکس آن داخل سایت گذاشته شده , که ممکن است بعضی از مدل ها فروخته شده باشد..و یا مدل های جدیدی اضافه شده باشد. که صد البته میبایست موجودی فریم ها بروزرسانی گردد..اما در نظر داشته باشید هدف اصلی این سایت , فروش عدسی همراه با مشاوره تخصصی در خصوص انتخاب لنز طبی عینک میباشد..

خدمت سروران گرامی عرض کنم :

کار اصلی ما , تهیه و پخش عدسی های طبی میباشد که بصورت تک نسخه ایی نیز فعالیت میکنیم…هر مارکی که دارای نمایندگی معتبر باشد, قابل تهیه است . قیمت ها نسبت به عینک فروشی ها حداقل ۲۰ درصد پایین تر میباشد.در نظر داشته باشید که : ما مغازه عینک فروشی نداریم , بصورت دفتر پخش هستیم . ( البته امکان مراجعه حضوری وجود دارد ).

ورود به قسمت های سایت

قیمت انواع عدسی های طبی دودید و تک دید

فریم عینک مناسب برای عدسی های دودید و تدریجی

تفاوت بین عدسی بلوکنترل و بلوکات

انواع عدسی های دودید و تدریجی

میزان فشردگی لنز طبی عینک

جنس و متریال عدسی های طبی

خاصیت انواع عدسی طبی 

ضخامت عدسی های طبی

عدسی بلوکات و بلوکنترل

انواع عینک طبی آفتابی

بیماری های چشم

عدسی پلاریزه

لینک خارجی

what's best types of lenses for glasses

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید